Pöyristelyn paheksuja lankesi pöyristelyyn
Professori
Jaana Hallamaa lanseerasi jossain vaiheessa mainion termin pöyristellä, jolla
asioista tehdään suuresti paheksuttavia.
Suomen
Kuvalehdessä tällä viikolla (4.4.2019) julkaistu Hallamaan mielipidekirjoitus
kuuluu valitettavasti samaan sarjaan, vaikka se verhoaa pöyristelynsä ”Tapaus
Laajasalosta” näennäisen korrektiin muotoon.
Rehellisesti
sanoen en ymmärrä, miksi Teemu Laajasalon saamaa sakkotuomiota kirjanpidon
huonosta hoitamisesta pitää vielä tutkia ja pitää esillä. Suuri osa
mielipidekirjoituksesta käsittelee jo moneen kertaan julkisuudessa esiin
tulleita tapahtumia.
Niiden
pohjalta kirjoittaja nostaa esiin asioita, jotka ovat ilmeisesti häirinneet
häntä. Mielestäni ne eivät ole kovin raskauttavia.
Laajasalon synnit
Hallamaa
erittelee kolme erilaista ”syntiä”, joihin Laajasalo on syyllistynyt.
Lopputulema kuitenkin on, että jonkin asteisena rikollisena hänen pitäisi
erota. Tätä ei sanota aivan suoraan, mutta vaatimus on silti pöyristyttävä.
Kirjanpitorikkomuksen
lisäksi Laajasalon synnit ovat Hallamaan mukaan:
1)
Käyttää
Helsingin tuomiokapitulin tiedotteita oman asiansa ja näkemyksensä esittämisen
kanavana.
2)
Tiedotuksessa
piispan törkeän huolimatonta toimintaa yrityksensä kirjanpidon
hoitamisessa (rikoksia) on siloteltu ja pehmennelty.
3)
Laajasalo
on pyytänyt rangaistuksen alentamista kielteisen julkisuuden vuoksi.
Kirjoituksessa
on useita ns. hurskaita toiveita. Ne ovat ikäviä siksi, että jos ajattelee
yhtään pidemmälle, niiden toteutuminen on aika mahdotonta. Silti ne langettavat
epäilyn varjon sekä kirkon että piispan ylle.
Mikä yhteisö kertoo kaiken julkisuuteen?
Kirjoittajan
mukaan piispojen ja kirkon tiedottajien pitäisi ottaa kantaa Laajasalon
toimintaan ja sen merkitykseen.
Mitä
piispojen siis pitäisi tehdä? Moittia kollegaansa julkisesti? Tehdä julkilausuma,
jossa he irtisanoutuvat Laajasalosta kokonaan tai osittain?
Entä
tiedottajat? Pitäisikö heidän levittää eri puolille tietoa siitä, että yksi
näkyvä kirkon työntekijä on toiminut talousasioissaan väärin?
Ihmettelen oletusta, että erityisesti kirkon pitäisi kertoa kaikki asiat
”lyhentämättöminä” suoraan julkisuuteen.
Mikä yritys, yhteisö, järjestö tai
mikään muu organisaatio lähtee revittelemään asioita, joissa joku on toiminut
väärin?
Yleensä pyritään selvittämään ongelmat, minimoimaan vahingot, pyytämään
anteeksi ja jos mahdollista, siirtymään eteenpäin. Ei kirkko tässä mielessä
poikkea muista inhimillisistä yhteisöistä.
Mikä riittäisi?
Miksi
kirkon tai vaihtoehtoisesti piispa Laajasalon pitäisi heittäytyä maahan,
ripottaa tuhkaa päälleen ja sanoa, että sylkekää ja pilkatkaa meitä, olemme
toimineet väärin?
Totuusyhteisönä
kirkon pitäisi olla esimerkillinen, kirjoittaja sanoo. Tuskin kirkko on koskaan
ollut täysin esimerkillinen. Se ei kuitenkaan estä sitä, että kirkko pyrkii
toiminnassaan kohti esimerkillisyyttä.
Mitä
erityistä etua olisi ollut siitä, että tuomiokapitulin tiedote olisi lainannut
suoraan oikeuden sanamuotoja? Ketä olisi ilahduttanut tai tyydyttänyt, jos
olisi kirjoitettu näin:
”Laajasalon menettely
on kokonaisuutena arvioiden ollut selkeästi törkeän huolimatonta, kun hän on
jättänyt merkittävän osan kirjanpitoaineistosta toimittamatta kirjanpitäjälle
kolmen tilikauden aikana, sekä laiminlyönyt yhtiöjärjestykseen perustuneen
velvollisuuden tarkastaa ja allekirjoittaa tilinpäätökset kolmen tilikauden
aikana.”
En
voi mitään sille, että professori Hallamaan esille nostamat ”synnit” eivät ole
mielestäni järisyttävän suuria. Itse asia eli kirjanpitoa koskevat rikkomukset
ovat tulleet julkisuudessa erittäin hyvin esille sekä sekulaarissa että
kirkollisessa me käsitelty. Nyt syyttäjä vie asiaa
eteenpäin ja Laajasalo pysyy ainakin pikku-uutisten otsikoissa siihen saakka
kunnes hallinto-oikeus on tehnyt ratkaisunsa.
: Asiallista, rehellistä, analyyttistä tekstiä?
Tekstiä
on FB:n palstoilla kiitelty analyyttiseksi, asialliseksi ja monilla muilla
myönteisillä laatusanoilla. Se nostaa kiittelijöiden mukaan kirkon
salailumentaliteetin taas esiin ja vaatii kirkolta ja sen toimijoilta
rehellisyyttä. Vaatimuksena käytetään ilmaisua totuusyhteisö, jota tosin ei
määritellä, vaikka moni muu tekstissä ollut väite dokumentoidaan niin
perusteellisesti, ettei liene aiheellista kutsua tekstiä enää mielipiteeksi.
Valitettavasti
Hallamaan tekstin julkitulo sopii oikein hyvin kaavaan, jolla piispa Teemu
Laajasaloa on pidetty ikävässä julkisuudessa kohta pari vuotta. Tähän asti
siitä on huolehtinut Johanna Korhonen, joka nosti syksyllä 2017 Laajasalon
yrityksiin liittyvät epäselvyydet julkisuuteen.
Toistuvaa toimintaa
Kun
niistä ei noussut suurempaa kohua, hän julkisti perusteellisen Laajasalon
luottokorttien käyttöä koskevan selvityksensä tammikuussa 2018. Tietoja ei tarkistettu
asianmukaisesti, vaan 40 ”kysymyksen” lista annettiin suoraan julkisuuteen.. Ilmeisesti
se sai aikaan riittävän tasoisen pöyristelyn.
Seuraava
nosto tuli maaliskuussa 2018, jolloin Helsingin seurakuntayhtymän tilaama
selvitys johtavien viranhaltijoiden luottokorttien käytöstä ja valvonnasta tuli
julkisuuteen.
Tulos ei ollut riittävä Korhoselle, vaan hän nosti asian Kotimaan
blogissa uudelleen esiin ja toimitti siitä dokumentin yhtymälle.
Kun
tämä kohu laantui, seuraava tutkintapyyntö tuli lokakuussa piispan
asumisjärjestelyistä, joissa epäiltiin verovälttelyä. Yritys kuitenkin kuivui kokoon, koska asia ei
ollut niin kuin tutkintapyynnön tekijä oli olettanut.
Olisi
aika ikävä ajatus, että professori Hallamaa olisi osa tätä kaavaa ja sen
toteutusta.
Älykkäänä ja kriittisenä ihmisenä, hän todennäköisesti päättää
piipanvaalin jälkipuinnin tähän kertaan.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home